keskiviikko 18. maaliskuuta 2015

Miten kävi prinsessakandidaatille työnhaussa?

Osa 10. Viikonloppuna pohdittua

Moni kiinnostunut halusi tietää, miten tyttärelleni kävi työnhaussa prinsessaksi. (Blogi 4.3..2015). Kokemus oli mielenkiintoinen ja opettavainen, mutta valituksi ei tullut. Hän pääsi kyllä 150 hengen porukasta viimeisen 12 joukkoon. Viimeisen karsinnan jälkeen paikalla jäi enää 2 prinssi- ja 4 prinsessaehdokasta. Tarina ei kerro, löytyikö heistä ”siniverisiksi” kelpaavia Pariisiin.

Kokemuksesta voin sanoa, että työnhakuun kannattaa aina suhtautua vakavasti. Kuitenkin rohkaisen kaikkia hakemaan, sillä haastattelut ovat hyödyllisiä. Vasta paikan päällä saattaa työnhakijalle selvitä asioita, jotka muuttavat kuvaa työn kiinnostavuudesta. Tiukat haastattelukysymykset saavat pohdinnan liikkeelle ja työnhakija oppii itsestään uusia asioita. Haastattelun jälkeen kannattaa pohtia, mikä meni hyvin ja mitä voisin parantaa. Tämä auttaa onnistumaan paremmin seuraavalla kerralla.

Olen itse viemässä tällä hetkellä rekrytointiprosessia läpi ja koen tilanteen erittäin vaikeaksi. Miten voin lyhyen keskustelun perusteella olla varma, että henkilö sopii meille? Olen tavannut monta kokenutta ja innostunutta ihmistä, mutta kuka on sopivin meille juuri tähän tehtävään. Ei ole helppoa. Olen yrittänyt pitää myös mielessä ohjetta, että kuka olisi paras asiakkaillemme; ei siis kivoin työkaveri tai kokenein ammattilainen.

Tyttäreni ei lopulta päässyt prinsessaksi, koska hän ei kasvoiltaan riittävästi muistuttanut hänen kokoistaan Disney-prinsessaa. (Pituusylärajan hän oli läpäissyt rimaa hipoen seisten huonossa ryhdissä). Karsinta oli tiukka, sillä yksi prinssi tipahti viime vaiheessa väärän kaulan mallin perusteella. Tässäkin on kyse asiakkaista. Disneyn brändin ylläpitämiseksi jokaisen hahmon täytyy olla tarkasti samanlainen sekä Floridassa että Pariisissa. Kun pienet lapset saapuvat huvipuistoon, he odottavat näkevänsä juuri samanlaisen prinsessan kuin elokuvassa. Oikeanlainen hymy on tärkeämpi kuin kielitaito tai työkokemus.

Olen yrittänyt lohduttaa valitsemattomaksi tulleita työnhakijoita sanomalla, että kyse ei ollut siitä, että he eivät olisi päteviä. Työnantaja etsii sopivinta henkilöä, ei parasta. Tiedän, että se ei lohduta sillä hetkellä.

Haluaisin jakaa teille vielä yhden ajatuksen, joka minulle jäi mieleeni Ekonomien tilaisuudesta viime viikolta:
 

Kysy itseltäsi, mitä asiakas hyötyy siitä, että tulin tänään töihin!

 
Elina Palmroth-Leino
Business Coach, joka on kiinnostunut teemasta asiakaskokemus



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti