torstai 20. huhtikuuta 2017

Vaatiiko menestyminen kyvykkyyttä vai puhdasta sattumaa?

Yrityksen on kriittistä ymmärtää
mitä se tekee tai haluaa tehdä
paremmin kuin muut, kiteyttää
Paula Kilpinen
Harvard Business Schoolin professori Clayton Christensenilta ilmestyi viime syksynä kirja innovaatioiden johtamisesta: Competing Against Luck. Clayton Christensen on maailman arvostetuimpia johtamisen ja strategian professoreita, ja hänet on valittu kahdesti maailman johtavaksi ajattelijaksi johtamisen alalla. Kirjan nimi muistuttaa seitsemän vuoden takaisesta ajasta, jolloin tappavan taudin kanssa kamppaileva Clayton Christensen puhui valmistuvalle vuosikurssille. Christensenin viesti oli seuraava: liiketoiminnan teoriat voivat auttaa meitä tekemään parempia valintoja urallamme ja elämässämme.

Oman elämän case study


Kurssiensa viimeisellä luennolla Clayton Christensen teettää opiskelijoillaan aina saman, liiketoiminnan keskeisiin kysymyksiin pureutuvan case-tehtävän, kuitenkin niin että casena on yrityksen sijaan opiskelijoiden oma elämä. Opiskelijoiden tehtävänä on liiketoimintateorioiden avulla seuraaviin kysymyksiin:

  1. Kuinka tulen menestyväksi ja onnelliseksi urallani?
  2. Kuinka varmistan, että ihmissuhteeni puolisoni, lasteni, perheeni ja hyvien ystävieni kanssa muodostavat kestävän onnellisuuden lähteen?

Tuolloin seitsemän vuotta sitten Christensen esitti nämä kysymykset koko valmistuvalle vuosikurssille. Puhetta oli kuuntelemassa Harvard Business Reviewn silloinen toimittaja Karen Dillon, joka esitti itselleen samat kysymykset ja päätti muuttaa elämänsä suunnan. Puheen pohjalta syntyi myös Dillonin ja Christensenin kirja How will you measure your life? Kutsuin Karenin puhumaan Suomeen muutama vuosi sitten, ja samalla minulla oli mahdollisuus perehtyä sekä Claytonin että Karenin elämäntarinoihin. 

Mitä yrityksesi tekee tulevaisuudessa paremmin kuin muut?


Eräällä liiketoimintateorialla, jota myös Clayton kirjassaan käsittelee, on ollut keskeinen rooli omalla urallani. Teoria liittyy yrityksen kyvykkyyksiin ja kyvykkyyspohjaisiin strategioihin, joista olen kirjoittanut oman väitöskirjani.  Tänä päivänä yrityksen on kriittistä ymmärtää mitä se tekee tai haluaa tehdä paremmin kuin muut, ja mistä se haluaa olla tunnettu. Mitkä ovat ne kyvykkyydet, joilla yritys navigoi menestyksekkäästi epävarmassa ja monimutkaisessa toimintaympäristössä? Mitkä ovat ne strategiset kyvykkyydet, jotka luovat yritykselle kilpailuedun?  Olen haastanut useita johtajia ja johtoryhmiä pohtimaan mitkä ovat heidän yrityksensä visioon, missioon, arvoihin ja strategiaan perustuvat kyvykkyydet, joita tarvitaan menestymiseen nyt ja tulevaisuudessa.

Mistä sinä haluat olla tunnettu?


Samat kysymykset meidän kaikkien on hyvä esittää itsellemme omasta elämästämme:

  1. Mikä on oman elämäni visio, missio ja arvot?
  2. Millä tavalla tai millä strategialle toteutan omaa missiotani?
  3. Mitä haluan tehdä paremmin kuin muut, ja mistä haluan olla tunnettu?
  4. Mitkä ovat ne kompetenssit tai osaaminen, joita tarvitsen menestyäkseni työssäni tänään, ja mitkä kompetenssit ovat kriittisiä tulevaisuudessa?


Selvitimme viime syksynä HR-tutkimuksessamme henkilöstöjohtajien vaikuttamismahdollisuuksista. Eräs merkittävän yrityksen henkilöstöjohtaja totesi uransa olleen lopulta onnea ja sattumaa. Joku toinen oivallisesti sanoi, että kompetenssi on se osaaminen, jolla voimme kilpailla, vaikka sitten puhdasta tuuria vastaan. Menestymiseen tarvitaan aina ripaus onnea, mutta ilman osaamista olemme sattuman armoilla. Mitkä ovat ne kompetenssit, joilla sinä selviät voittajana oman elämäsi arpapelissä?


Paula Kilpinen, KTT, toimitusjohtaja

Lue sivuiltamme lisää strategisista kyvykkyyksistä


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti