maanantai 20. huhtikuuta 2015

Tweet, share, like, GoToWebinar…


Uppouduimme tänään HRM Partnersin henkilökunnan voimin virtuaalisuuden maailmaan. Pohdimme ja keskustelimme, mitä virtuaalisuus meille tarkoittaa. Missä ja miten internetin ja somen ihmeellisessä maailmassa liikumme itsenä ja yrityksenä. Millainen strategiamme on ja mitä virtuaalisia työkaluja käytämme ja millaisissa tilanteissa. Kylläpä olikin mielenkiintoinen päivä!

Koska omat päiväni kuluvat pääsääntöisesti työnhakijoita sparraten, heräsin miettimään, mitä monen moista ja ihmeellistä se virtuaalisuus tarkoittaa tämän päivän työnhaussa?

Muistan vielä miten viisitoista vuotta sitten valmennettavamme lähettivät suurimman osan työhakemuksistaan postitse. Tuolloin uutta ja ihmeellistä meillä oli frankkeerauskone, laite, joka jyräsi postimerkit. Se oli huisia! Sitten tuli sähköposti. Tuo mielettömän helppo ja nopea tapa saada työnhakupapereita liikkeelle. Sähköpostin käytön työnhakijat oppivat nopeasti. Vuosi vuodelta työnhakemisen tavat ja tekniikat ovat kehittyneet.

Vaikka julkinen työpaikkailmoittelu pitää edelleen pintansa ja on paikallaan monessa rekrytointiprosessissa, internetin tarjoamat mahdollisuudet haastavat vuosi vuodelta enemmän tätä perinteistä työnhakua. Ja tehdäkseen kokonaisvaltaisesti työnhakua, tämän päivän työnhakija tarvitsee tietynlaisia taitoja ja asenteita, joita työnhakijat kymmenen (tai viisi) vuotta sitten eivät vielä tarvinneet.

Rekrytointia sekä työnhakua tehdään jo paljon ja hyvin luovin virtuaalisin keinoin. Ja niin rekrytoijien kuin työnhakijoiden tulisi olla tietoisia toistensa tavoista tehdä, sillä molemmat vaikuttavat toisiinsa.

Myös ajan henki näkyy rekrytoinnissa. Sitä halutaan tehdä jatkuvasti tehokkaammin, kohdistetummin, nopeammin… ja virtuaaliset työkalut tämän usein mahdollistavat.

Moni työnhakija törmää osana rekrytointiprosessia tavalla tai toisella tehtäviin videohaastatteluihin ja sitä kautta Skypen, Lyncin, WebExin, GoToMeetingin ja Recruitby.netin kaltaisiin työkaluihin. Tämän lisäksi oman osaamisen markkinointi on siirtynyt internetiin ja sosiaaliseen mediaan, LinkedIniin, Pinterestiin, blogeihin ja Twitteriin.

Millaisia tietoja, taitoja ja asenteita virtuaalisuuden ymmärtäminen ja käyttäminen työnhakijalta sitten vaatii?

Minä löysin ainakin joitakin:
•    Rohkeutta tehdä jotakin toisin
•    Rohkeutta kokeilla jotakin uutta
•    Rohkeutta näkyä julkisesti
•    Halua oppia uutta
•    Poistumista omalta mukavuusalueelta
•    Katsomista vähän pidemmälle
•    Katsomista toisen silmin/toisesta näkökulmasta
•    Tiedonhakutaitoa
•    Hyviä teknisiä taitoja
•    Ongelmanratkaisutaitoa
•    Markkinointi- ja myyntiosaamista
•    Proaktiivista asennetta
•    Trendien seuraamista
•    Mitä vielä?
•    No, ennen kaikkea rohkeutta heittäytyä ja halua elää tässä ajassa!

Oletko sinä valmis virtuaalisuuden tuomiin uusiin tuuliin työnhaussasi?



Nina Smidtslund, uravalmentaja


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti