perjantai 27. maaliskuuta 2015

Unelmatyöntekijöistä, itsensä markkinoinnista ja rekrytoinnista

Tiistain Kauppalehdessä oli kiva ja positiivinen kirjoitus unelmatyöntekijöistä. Linkin kautta voit käydä lukemassa, miksi yli 45-vuotiaat ovat unelmatyöntekijöitä. 

Olemme tällä viikolla keskittyneet uravalmennettaviemme kanssa itsensä markkinointiin. Olemme katsoneet asiaa piilotyöpaikkojen, sosiaalisen median ja tänään vielä haastattelujen näkökulmista. Ajattelin jatkaa teemaa rekrytointivinkkelistä.

Minä sain nimittäin alkuviikosta käsiini jo jonkun aikaa odottamani rekrytointitutkimuksen (linkki) tulokset. Tutkimus antaa myös työnhakijalle erinomaista tietoa oman työnhaun suunnitteluun ja itsensä markkinointiin.

Tutkimuksen toteutti sosiaalisen median rekrytoinnin ja työnhaun spesialisti Tom Laine, ja tutkimus on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Eli nyt meillä on tutkittua tietoa siitä, kuinka Suomessa käytetään sosiaalista mediaa rekrytoinnissa.

Alla joitakin poimintoja:
  • Rekrytointi on suuressa murroksessa ja omaa arvolupaustaan joutuu määrittämään niin työpaikkailmoittelusivustot, printtimediat kuin rekrytointi- ja suorahakuyritykset.
  • Monikanavaisuus rekrytoinnissa lisääntyy merkittävästi.
  • Somea käytetään laajasti, mutta parhaat käytännöt ja tuloksellisuus on subjektiivista ja perustuu pääsääntöisesti rekrytoijan osaamiseen ja ymmärrykseen käytetystä palvelusta.
  • Yritysten itsensä toteuttama suorahaku on nousussa.
  • LinkedIn on ylivoimaisesti suosituin sosiaalisen median kanava Suomessa. 97 % yritysten sisäisistä rekrytoijista sekä ammattirekrytoijista käyttää Linkediniä omassa työssään.
  • YouTuben ja blogien hyödyntäminen on kasvussa.
  • Perinteisistä ilmoitussivustoista Oikotie on kiilannut Monsterin edelle.
  • Suurimmat ilmoittelukanavat Suomessa: LinkedIn, yritysten omat rekrytointisivut tai blogi, Oikotie, Monster, Facebook, Twitter.
  • Sosiaalista mediaa käytetään pääsääntöisesti ilmoittelukanavana. Seuraavana tulevat työnantajakuvan luonti ja suorahaut.


Tutkimuksesta sitten seuraavaan aiheeseen eli pääsiäiseen.

Meidän perheessä ”pääsiäinen on maailman paras vuodenaika”, kuten tyttäreni Rosa totesi. Tämä pääsiäistä rakastava 10-vuotias neitokainen ei pahastunut edes hänen älykkyyttään epäilleen isoveljensä tokaisusta ”Ei pääsiäinen oo vuodenaika, tyhmä!”, sillä hänen silmissään loisti ainoastaan ne valtavan ihanat ja isot suklaamunat, jotka ovat ihan P A R A S T A koko maailmassa! Siinä silmien loisteessa jäi joulukin kakkoseksi.

Kun lähdet viikonlopun viettoon, muistathan käydä kaupan kautta hakemassa varastoosi näitä ”valoa silmiin tekeviä” suklaamunia. Palmusunnuntaina pienet trullit saattavat olla liikenteessä!

Iloa, valoa ja pajunkissoja viikonloppuusi!




Nina (Ninnu) Smidtslund, uravalmentaja


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti